5 manieren waarop een ervaren IT-servicepartner uw ROI een boost geeft

Algemeen

Wie zijn IT draaiende wil houden, moet tegenwoordig tientallen verschillende leveranciers en relaties op elkaar afstemmen. Dat maakt het zo complex als deelnemen aan een Formule 1-race. Tijd om een paar meter voorsprong te nemen.

In een race telt elke seconde. In de volledig elektronisch aangestuurde Formule 1-kampioenschappen bijvoorbeeld, wordt gebruikgemaakt van de laatste technologie om de efficiency te optimaliseren en meer races te winnen. Het is van cruciaal belang om data van de wagens snel bij de trackside-ingenieurs te krijgen, omdat essentiële analyses – van een accurate inschatting van het accuniveau tot een berekening van het beste moment om een pitstop te maken – in extreem korte tijd moeten gebeuren. Hier en daar enkele seconden besparen tijdens het verzamelen en analyseren van data kan tijdens een race het verschil maken tussen winst of verlies.

Net als in de autosport, is ook in het bedrijfsleven een slim en snel beheer van technologie de sleutel tot succes. Maar voor IT-managers is het vaak een uitdaging om de vele technologieontwikkelingen bij te houden.

Gelukkig is er hulp. Organisaties doen steeds vaker een beroep op IT-servicepartners die via verschillende leveranciers ondersteuning bieden voor de hele IT-omgeving. Deze samenwerkingen verbeteren de efficiëntie van IT en optimaliseren de bedrijfsoperaties. Daardoor winnen werknemers tijd om zich te focussen op de ontwikkeling van innovatieve technologieën die de nieuwe organisatie een boost geven.

1. Complexiteit reduceren

Het leven was een stuk eenvoudiger met het client-servermodel. De meeste computernetwerken bleven beperkt tot desktopcomputers en een handvol servers. IT-managers moesten rekening houden met een overzichtelijk aantal onderdelen en konden alle problemen afzonderlijk benoemen en aan elkaar linken.

De hybride IT-omgeving van nu heeft veel meer ‘bewegende delen’. Naast het pc- en servernetwerk zijn er allerlei IoT-devices en externe serviceproviders die kritische applicaties aanbieden zoals cloud storage, data-analytics of web conferencing.

Verbind al deze complexe end points met elkaar en de IT-supportuitdaging groeit bijna exponentieel. IT-managers werken nu samen met meerdere leveranciers van producten en diensten en besteden dan ook veel tijd aan het coördineren van de contacten tussen alle betrokken partijen.

Nieuwe technologieën bieden veel voordelen, zoals meer flexibiliteit bij het creëren van nieuwe bedrijfsactiviteiten of de mogelijkheid om de efficiëntie van bestaande processen te verbeteren. Maar ze gaan ook gepaard met uitdagingen. Ze verhogen de complexiteit van het IT-beheer en ze maken voortdurende ondersteuning en optimalisatie moeilijk, vooral voor bedrijven die sterk afhankelijk zijn van hun resources.

IT-managers van een groot telecombedrijf vreesden bijvoorbeeld dat dringende IT-problemen niet snel genoeg zouden worden opgelost en dat het bedrijf ongeplande downtime riskeerde. De onderneming zou de eigen IT-afdeling kunnen uitbouwen om tegemoet te komen aan dit soort uitdagingen, maar dat kost erg veel tijd en geld.

Het interne traject

Een steeds interessantere optie voor IT-organisaties is om waardevolle bestaande werknemers te trainen en te herscholen. Talent trainen in moeilijk te vinden competenties heeft allerlei voordelen.

Om te beginnen zorgt personeel herscholen voor versterking van uw IT-staf, zeker als de training is afgestemd op de specifieke behoeften van uw organisatie. As uw organisatie bijvoorbeeld een grootschalig IoT-project plant, kies dan conferenties, cursussen en andere middelen uit die direct verband houden met uw eigen bedrijfsstrategie. Heeft uw organisatie een smart city-strategie voor ogen? Dan selecteert u cursussen die de benodigde technologische aspecten behandelen.

Opleidingen die door de werkgever worden aangeboden, hebben nog andere langetermijnvoordelen. Ze spreken bestaande en potentiële werknemers aan die hun geloofwaardigheid willen versterken, nieuwe vaardigheden willen toevoegen aan hun cv en meer willen verdienen als dat kan.

Opleidingsbudgetten, interne trainingen en een focus op de belangrijkste groei-initiatieven zijn volgens de respondenten enkele van de meer populaire manieren om de capaciteiten van bestaande IT-medewerkers te versterken. Volgens één deelnemer doet de omscholing van werknemers meer dan alleen het gebrek aan sleutelvaardigheden oplossen. Het draagt ook in belangrijke mate bij aan het aantrekken en behouden van toptalent. Tijdens het proces onderscheidt de IT-afdeling van de organisatie zich van die van concurrenten. “We focussen op interne mobiliteit, mentorschipprogramma’s en terugbetalingen voor certificaten,” zegt de IT-directeur van een Fortune 100-organisatie.

In plaats daarvan werkt de onderneming nu samen met een IT-servicepartner die al inzicht heeft in de multi-vendor omgeving en deze kan ondersteunen. De partner biedt 24/7 coverage, gaat proactief op zoek naar problemen en lost die ook op voor ze kritische systemen en processen beïnvloeden. Verder voegt de partner aanvullende diensten toe als daar behoefte aan is en worden alle diensten aangeboden in één contract.

Deze oplossing is de investering absoluut waard. Onderzoek van IDC toont aan dat IT-personeel nu al te veel tijd besteedt aan routinetaken voor ondersteuning en daardoor onvoldoende bezig is met innovatiemogelijkheden waarmee de organisatie kan concurreren in de digitale wereld. Een beroep doen op diensten voor IT-ondersteuning kan leiden tot een gemiddelde productiviteitswinst van $468,700 per organisatie, volgens IDC.

Ons eigen onderzoek bevestigt dat veel klanten de complexiteit van hun IT-infrastructuur negeren totdat er iets fout gaat. Wanneer de problemen zich dan onvermijdelijk toch voordoen, gaat het meteen om een zeer kostbare storing en hebben managers veel moeite om problemen te verhelpen.

2. Eén aanspreekpunt uitbouwen

Het is niet ongebruikelijk voor een IT-afdeling om samen te werken met tientallen leveranciers en serviceproviders. En dat aantal kan toenemen bij ondernemingen die complexe technologieën toepassen, zoals uitgebreide IoT-implementaties, of bij organisaties die high-performance computingdiensten aanbieden.

Wanneer er iets fout gaat, wat onontkoombaar is, hebben leveranciers de neiging om naar een ander te wijzen in plaats van uw probleem op te lossen. Dit verspilt kostbare tijd. Het kan ook voor frustratie zorgen bij medewerkers die de beste IT-diensten verwachten om bedrijfskritische processen te ondersteunen.

Het naar een ander wijzen gebeurt niet omdat leveranciers een probleem proberen te camoufleren. Meestal geloven ze echt dat het probleem niet bij hen ligt. Het is te vergelijken met wanneer uw auto niet meer start. De ene automonteur zegt dat uw versnellingsbak prima in orde is en de andere stelt dat ook de motor perfect werkt. Wie gelooft u? En blijft u van de ene naar de andere automonteur gaan totdat het probleem is opgelost?

Voor een onderneming betekent één minuut ongeplande downtime duizenden euro’s verloren inkomsten. Als een uitval te lang duurt, kan het bedrijf ernstige financiële schade lijden. Is het niet eenvoudiger om maar één aanspreekpunt te hebben? Eén IT-partner die duidelijke ondersteuning biedt voor de hele IT-omgeving, alle contacten met leveranciers voor u onderhoudt en een probleem veel sneller benoemt, downtime mogelijk vermindert van dagen naar minuten of soms uitval zelfs volledig voorkomt met goede opsporingstechnieken? Die partner heeft ervaring in het tegelijkertijd samenwerken met verschillende leveranciers, begrijpt hoe zij op elkaar inwerken en kan hun activiteiten voor u coördineren. De partner zal ook al een vertrouwensrelatie met uw leveranciers hebben. Hij kan het oriënterende telefoontje dus in principe overslaan, wat u tijd en geld bespaart.

3. IT-omgeving efficiënter maken

De snelle verspreiding van nieuwe technologieën is overweldigend en leidt onvermijdelijk tot een stijging van uw administratieve taken en kosten. Het wordt zelfs nog ingewikkelder als uw onderneming plotseling groeit of u een fusie of overname aangaat.

Een onderneming die snel groeit, krijgt bijvoorbeeld zeker te maken met versnipperde IT-afdelingen, systeemcomponenten en servicecontracten. Om de IT-infrastructuur consistent en efficiënt te maken en te blijven innoveren, moet het bedrijf alle afdelingen op elkaar afstemmen. Tegelijkertijd zal het de hele organisatie naar een efficiënter hybride cloud-model willen brengen.

Veel organisaties vinden het moeilijk om de tijd te vinden voor innovatie, laat staan voor integratie met externe IT-afdelingen. Daarom werken veel ondernemingen samen met serviceproviders die de IT-resources, -infrastructuur en -inzichten hebben om hun organisatie op alle IT-platformen te ondersteunen. Deze IT-partners helpen om uw overheadkosten terug te brengen, uw IT-infrastructuur beter af te stemmen op uw prioriteiten, de wendbaarheid van uw IT te verbeteren en uw totale IT-omgeving efficiënter te maken.

Een ander voordeel van de samenwerking met zo’n IT-partner, is dat hij niet alleen ondersteuning biedt voor zijn eigen producten, maar ook voor die van zijn concurrenten.

4. Contracten vereenvoudigen

De meeste organisaties hebben te maken met allerlei IT-architecturen en leveranciers en daardoor ook met een enorme hoeveelheid contracten. Het beheer van al deze contracten is complex en tijdrovend, zeker wanneer leveranciers verspreid zijn over verschillende landen. De resources die u inzet voor deze relatief basale taak, kunt u niet meer gebruiken om IT-projecten te ontwikkelen voor het uitbreiden van uw business.

Een IT-leverancier zal u een contract bieden dat de verschillende verantwoordelijkheden voor uw IT-infrastructuur gedetailleerd toelicht om vervolgens individuele contracten af te sluiten met andere leveranciers. Het idee van een IT-partner is om de klant maar één contactpunt te bieden. De IT-partner neemt de rest van het werk voor zijn rekening, door zijn expertise met u te delen en nauwe relaties met meerdere leveranciers te onderhouden.

5. Overheadkosten reduceren

Werken met een IT-partner als derde partij levert uw onderneming schaalvoordeel op. Uw partner onderhoudt vaak contact met honderden klanten en heeft jarenlange expertise in IT-management. Dit stelt hem in staat de kosten voor zijn diensten laag te houden. Uw partner helpt niet alleen met het consolideren, integreren en verbeteren van uw IT-activiteiten, maar biedt u ook toegang tot betere contracten met individuele leveranciers, via een supply chain die zich wereldwijd kan uitstrekken.

Doordat de partner regelmatig met toeleveranciers samenwerkt, is er wederzijds begrip over de manier van werken. Dit bespaart u als klant de tijd en moeite om op zoek te gaan naar het juiste contact voor een specifiek probleem. Door het uitgebreide netwerk van de partner ziet hij een mogelijk probleem bovendien vaak al aankomen en kan hij dit voorkomen voor het te groot is om het snel aan te pakken.

Behaal IT-voordelen

De rol van de IT-afdeling is geëvolueerd van een support center naar een essentieel onderdeel van de onderneming om groei te stimuleren. Terwijl bedrijven massaal inzetten op strategieën voor digitale transformaties, moeten IT-afdelingen zo efficiënt mogelijk werken. Maar het beheer van de complexe hybride IT-omgevingen van tegenwoordig kan een grote uitdaging zijn.

Ondersteuning door verschillende leveranciers is nuttig voor ondernemingen die de snelle ontwikkelingen binnen de technologie willen bijhouden. Met een ervaren IT-partner houdt u de problemen daarbij beperkt, doordat leveranciers voor u worden beheerd en u kunt rekenen op jarenlange IT-expertise om uw systemen optimaal draaiende te houden. Zo vermindert u de complexiteit en verbetert u de efficiëntie.

Bron: www.hpe.com