Mahatma Gandhi zei ooit: “De toekomst wordt bepaald door wat u vandaag doet”. Natuurlijk weten we niet wat Gandhi van Augmented Reality en Virtual Reality had gevonden, maar hij had wel gelijk. Er wordt koortsachtig gewerkt aan de onvoorstelbare nieuwe technologische ontwikkelingen in AR en VR die nu nog in het verschiet liggen. Het is beslist een ‘brave new world’, die ook aan mkb’s innovatiemogelijkheden biedt.

Facebook houdt van VR
Virtual Reality in de huiselijke omgeving is nog steeds een nichemarkt die voornamelijk het domein van gamers is, maar er wordt wel voortgang geboekt. Facebook kocht in 2014 Oculus voor $2 miljard en Mark Zuckerberg zei vorig jaar op de jaarlijkse conferentie van Oculus dat hij “zich meer dan ooit sterk maakt voor de toekomst van Virtual Reality”. In tegenstelling tot zijn voorganger, de Oculus Rift, hoeft de nieuwste Oculus Go-headset van Facebook niet met een personal computer of smartphone te worden gekoppeld. De headset is veel voordeliger en Facebook hoopt dat deze daardoor aantrekkelijker is voor beginnende VR-gebruikers. Ook Daydream, een VR-technologie van Google, maakt het mogelijk om standalone headsets te ontwikkelen. Voeg daarbij Samsung, HTC, Sony en de andere spelers in dit veld, dan hoeven we alleen maar te wachten om te weten hoe de strijd om de VR-headsets uitpakt.

Bedrijfsvoering, maar dan virtueel
Het bedrijfsleven boekt grote voortgang met de toepassing van Virtual Reality. Overal, van fabrieken en autoshowrooms tot trainingscentra voor bedrijven, worden nieuwe mogelijkheden ontdekt en beproefd. In de productie- en fabricagesector maakt VR het mogelijk om ieder intrinsiek proces, onderdeel of mechanisme veilig, snel en ook nog eens voordelig te simuleren, te testen en onder alle omstandigheden te onderzoeken. Autofabrikanten gebruiken VR steeds vaker om potentiële klanten de unieke kans te geven om een proefrit te maken op virtuele locaties. Hotelketens nodigen gasten uit om, zonder te reizen, een verblijf in hun luxueuze suites in vakantieoorden aan de andere kant van de wereld te ervaren. Dat is experience marketing op zijn best.
Ook als mkb kunt u met VR-technologie het verschil maken. In veel bedrijven worden nieuwe werknemers verwelkomd en getraind met een saai introductiepraatje, een handleiding en een diapresentatie. VR opent echter tal van nieuwe mogelijkheden, zoals trainingssimulaties voor praktijksituaties, zonder risico’s en met de mogelijkheid om fouten te herstellen en het nogmaals te doen.

Pokémon Go was een groot succes
In 2016 maakten miljoenen gebruikers via Pokémon Go kennis met Augmented Reality, toen ze overal ter wereld verschillende soorten Pokémon najoegen (en vingen). Het spel is een uitstekend voorbeeld van de verschillen tussen Augmented Reality en Virtual Reality. Augmented Reality is meer geïntegreerd met de fysieke omgeving dan Virtual Reality en biedt de mogelijkheid van gebruikersinteractie in realtime.

Andere bedrijven haakten aan bij dit succes. Onlangs introduceerde IKEA een Augmented Reality-app waarmee mensen met behulp van de camera van een smartphone of tablet 3D-meubilair in hun huis kunnen plaatsen. Dit is voor bedrijven als IKEA een volstrekt nieuwe manier om mobiele gebruikers op een aantrekkelijke manier aan zich te binden.

Geloof maar in de hype
Augmented Reality maakt eindelijk de hype waar, nu de virtuele en echte wereld sneller dan ooit samenkomen. Populaire apps als Snapchat en Google Translate gebruiken nogal primitieve vormen van Augmented Reality, van het toevoegen van konijnenoren op een selfie tot hulp voor toeristen die het menu in een restaurant in Shanghai willen lezen. Het gebruik van Augmented Reality wordt alleen beperkt door de grenzen van onze verbeeldingskracht.

Opmerkelijk genoeg bestond Augmented Reality eerder dan Virtual Reality. Het stak in 1968 in de begindagen van de computer (letterlijk) de kop op met Ivan Sutherland’s ‘op het hoofd gedragen driedimensionale display’. Sutherland werkte bij de Defense Advanced Research Projects Agency en was verantwoordelijk voor de head-up displays (waarbij informatie niet van een instrument wordt afgelezen, maar in het gezichtsveld wordt geprojecteerd) in jachtvliegtuigen, een van de vroegste toepassingen van Augmented Reality.

Een nieuwe held
Tot nu toe vormden industriële opstellingen de proeftuin voor Augmented Reality, omdat de meeste AR-apparatuur te log en duur is voor nuttige toepassingen buiten de fabriek. AR zou echter in een stroomversnelling kunnen komen door een nieuw product dat de markt verovert: een apparaat dat wordt ondersteund door een grote fabrikant van consumentenhardware en dat bereikbaar en scherp geprijsd is.

Naarmate de technologie beter wordt en de digitale en fysieke wereld meer samenvallen, zal AR een plaats veroveren in de dagelijkse interactie tussen mensen en hun onmisbare machines. Apple en Samsung doen bijvoorbeeld onderzoek naar contactlenzen met Augmented Reality.

Op weg naar de toekomst
Bedenk hoe VR en AR een meerwaarde kunnen betekenen voor uw mkb. Nu de hardware en software voordeliger worden en de kwaliteit van de gebruikerservaring verbetert, zijn de mogelijkheden vrijwel onbeperkt en zal de bedrijfsproductiviteit toenemen. VR en AR worden de nieuwe realiteit voor alles van training van werknemers en samenwerking, klantenbinding en communicatie tot productdemonstraties, virtuele showrooms en meer.

De woorden van Mahatma Gandhi zullen nog profetischer blijken dan gedacht.

 Bron: www.hpe.com